søndag 5. oktober 2008

Kritisk kildebruk

Jeg prøver meg på et innlegg, har lest litt i norskboka.no og fant et emne som jeg synes er viktig å rette fokus mot når vi slipper elevene løs på nettet for å søke informasjon.
Jeg har gjort meg noen tanker om elevenes bruk av informasjon på nettet. Jeg har jobbet i ungdomsskolen og sett hva elevene gjør når de får en oppgave som krever at de henter inn informasjon før de besvarer. De går rett på nett, de aller, aller fleste foretrekker å søke på nett istedenfor å lete i trykte bøker. Når de søker får de gjerne opp på tusenvis, kanskje titusenvis av treff fra seriøse og useriøse kilder, hvor stor kompetanse har da 8. klassingen til å sile ut hva som kan regnes som en troverdig kilde?
Jeg tror elevene trenger mer veiledning og informasjon for å kunne finne frem i jungelen. Leif Harbor tar opp dette temaet i "norskboka.no" Han har satt opp en liste som elevene bør lære seg å stille når de skal gjøre en vurdering av en webside i forbindelse med skolearbeidet. Jeg snakker nå bare ut fra egen praksis, der jeg opplever at det ikke er nok fokus på å lære elevene kritisk nettbruk, å ikke sluke alt som god fisk...

6 kommentarer:

Lena sa...

Hei susann!

Kjemperelevant tema du tar opp her!
Kan det være slik at skolen kan gardere seg for useriøse nettsider på et vis?
Ellers tror jeg det er kjempeviktig at vi som lærere tar opp dette temaet med elevene før vi slipper dem til pc...

Susann sa...

Skolen kan vel filtrere til en viss grad, men det blir vel vanskelig å sortere ut alt som er useriøst. Jeg tror det er nødvendig å lære elvene og kunne vurdere kilder for å kunne bruke informasjonen på nett på en god måte.

Thomas sa...

Kjernekompetansen i bruk av Internett er kritisk tenking. Hva synes du om Harboe sine syv punkter?

Lisa sa...

Kildekritikk er kjempeviktig, og det bør etter min mening tas opp allerede på mellomtrinnet. Jeg hadde en elev som skulle skrive om hjertet, og i den forbindelse skulle han finne stoff på nett. Han endte opp med å beskrive slimålens hjerte i stedet for menneskets. Han hadde klipt og limt rett fra nettet uten å gjøre seg kjent med det som egentlig stod der. Så dette temaet er klart en utfordring for oss når vi slippes løs i skolen.

Susann sa...

Jeg synes noen av Harboes punkter er greie å følge, jeg tenker at enkelte er vanskelige for en elev å følge opp, for eksempel om den eller de personene som står bak informasjonen innsikt og kompetanse som gjør at vi kan feste lit til deres påstander? Men uansett er det viktig at elevene blir gjort oppmerksom på fallgruene det er med å sluke alt som står på nett.

Susann sa...

Jeg tror også det kan være lurt å gjøre elevene bevisst på dette så tidlig som mulig, gjerne på mellomtrinnet. Jeg har ofte sett når elevene jobber med å samle informasjon på nett at de klipper og limer uhemmet fra det de finner. Gjerne det første og beste.